مشارکت فراگیر دانشآموزان و اولیاء محترم در برخی از امور مدیریتی مدرسه از طریق تشکیل شورای عالی دانشآموزی مدرسه و برگزاری جلسات مشترک و منظم با دستور کار مشخص و با حضور و هدایت مدیر و مربیان مدارس و منتخب اولیاء و حضور فعال اعضای شورای دانشآموزای و سازماندهی تیمهای مختلف عملیاتی برای پیگیری و اجرایی نمودن مصوبات این شورا، تمرین عملی خوبی است برای تربیت مدیرانی که قرار است سکان اداره آینده کشور را بر عهده بگیرند.
این تیمها میتوانند با استفاده از عناوین پرطمطراق و جذاب برای دانشآموزان، در زمینه موضوعاتی مانند؛ تیم برنامههای علمی، آموزشی و پژوهشی، تیم برنامهریزی مناسبتها، تیم برنامهریزی برای زیباسازی محیط مدرسه، تیم ارزیابی فعالیتهای مدرسه، تیم ارزیابی عملکرد مربیان (به شکل هدایت شده از سوی دانشآموزان و اولیاء) و امثال آن در جهت ترویج کار تیمی و گروهی تشکیل شود.
انتخاب تیمها میتواند با کمک اولیاء و مربیان محترم، بر اساس معیارهای هدفمند و از قبل تعیین شده و یا از طریق برگزاری انتخابات در مدرسه توسط تیمهای مطمئن دانشآموزی (از مقاطع مختلف) برای جمعآوری، شمارش آراء و استخراج نتایج انجام شود، تا هم دانشآموزان با فرآیند رأیگیری آشنا شوند و هم قابلیت مسئولیتپذیری و هم ویژگیهای شخصیتی آنها در جهت کدرسازی ارتقاء یابد.
برخی از مصادیق و نمونه تصمیمگیری و تصمیمسازی دانشآموزی عبارتند از:
- برنامهریزی برای رأیگیری در مورد تعیین رنگ و نوع لباس فرم مدرسه از طریق؛ نمایش چند مدل لباس مناسب کارشناسی شده (حتیالمقدور شیک و با رنگ شاد) با کدگذاری مشخص برای مقطع تحصیلی مختلف (در اواخر سال تحصیلی) و جمعآوری نظر دانشآموزان برای انتخاب رنگ و مدل موردنظر و تعیین رنگ و مدل حائز اکثریت به عنوان مدل برگزیده سال تحصیلی بعد.
- برنامهریزی برای تعیین نوع و حتی مدل رنگآمیزی و تزئین کلاسها، راهروها، حیاط و سالن مدرسه با اتکاء به نظر افراد کارشناس (جامعهشناس و روانشناس) و خلاقیت و اخذ نظر دانشآموزان.
- برنامهریزی در مورد برنامه مناسبتهای ملی و مذهبی در مدرسه با مشارکت دانشاموزان و اولیاء.
- تیم جمعآوری و تجزیه و تحلیل نظرات، پیشنهادات و انتقادات دانشآموزان و اولیاء.
واگذاری مسئولیت اجرای برخی از کارها به دانشآموزان:
علاوه بر مشارکت دانشآموزان در فرآیند تصمیمسازی و تصمیمگیری مدرسه، این امکان وجود دارد که برای آشنا ساختن آنها با امور اجرایی و عملیاتی، اداره برخی از این امور مدرسه در موضوعات مختلف مانند آنچه در ذیل مورد اشاره قرار گرفته نیز به دانشآموزان منتخب و واجد شرایط واگذار شود.
- نظافت محیط مدرسه و حتی سرویسهای بهداشتی به شکل نوبهای برای همه دانشآموزان (در صورت وم به شکل تنبیهی برای دانشآموزان بیانضباط) و تعیین سرتیم از بین دانشآموزان ممتاز (در کشور ژاپن هم برای کمک به مسئولیتپذیری دانشآموزان، مسئولیت کامل نظافت محیط مدرسه برعهده دانشآموزان است).
- تشکیل تیمهای تدریس تقویتی و تجدیدی دروس(کمک مربی)، با کمک دانشآموزان ممتاز برای کمک به دانشآموزان ضعیفتر در محیط مدرسه یا در منازل و یا در مساجد محله.
- تشکیل تیم تعمیر و نگهداری تجهیزات و تأسیسات با کمک اولیاء و همراهی دانشآموزان.
- تشکیل تیمهای مشارکت اجتماعی مانند؛ حفاظت از محیط زیست، هشداردهنده اجرای قوانین ترافیکی، حراست از اموال عمومی، امر به معروف و نهی از منکر دانشآموزی، صرفهجویی، راهکاریابی و …. .
- تشکیل انواع تیمهای هنری مانند؛ سرود و تئاتر، فیلمسازی ۱تا ۵ دقیقهای با دوربین یا موبایل و تبلت، طراحی بازی رایانهای، تهیه کلیپ، تهیه پاورپوینت آموزشی و کمکآموزشی.
- تشکیل شورای ورزش مدرسه و ایجاد تیمهای آمادگی جسمانی و اجرای برنامههای آموزشی در زمینه ورزش در موضوعاتی مانند؛ فوتبال، والیبال، طنابکشی، شطرنج و …. .
- تشکیل تیمهای تحقیق و پژوهش علمی و اجتماعی، ایدهیابی خلاقانه و … .
- واگذاری مسئولیت اداره نمازخانه، کتابخانه، کارگاه و آزمایشگاه به دانشآموزان واجد شرایط.
- تیم گردآوری، دستهبندی، بررسی و ارزیابی پیشنهادات و انتقادات در امور مختلف مدرسه ومحیط زندگی.
بیست فایده استفاده از موسیقی درمدارس برای تدریس به دانش آموزان
دانشآموزان ,مدرسه ,تشکیل ,تیم ,اولیاء ,تیمهای ,اولیاء و ,به دانشآموزان ,برخی از ,و اولیاء ,مدرسه و
درباره این سایت