محل تبلیغات شما

فرایند حل مسئله

  1. داشتن نگرش مثبت نسبت به مشکل

برخی افراد وقتی با یک مسئله رو به رو می شوند آن را یک معضل غیر قابل حل می بینند. چنین رویکردی، نخستین مانع برسر راه حل مسئله است. زیرا وقتی فرد مسئله یا مشکلی را غیر قابل حل ببیند انگیزه لازم برای مقابله موثر با آن را از دست می دهد. در حالی که اگر مسئله را فرصتی برای رشد و بلوغ اجتماعی ببینیم با استقبال آن می رویم و به جای اجتناب و فرار آن را حل می کنیم.

به یاد داشته باشید که پیش آمدن مشکل، نشانه ضعف و بی کفایتی نیست. شناسایی افکار منفی در حل مشکل و فرآیند تصمیم گیری و جایگزین کردن آن ها با افکار منطقی، بسیار مهم است. چند راه حل می تواند به کسب نگرش مثبت نسبت به مشکلات کمک کننده باشد.

  • اول اینکه افکار منفی که به هنگام بروز مشکلات به ذهنتون خطور می کند را یادداشت کنید.
  • بررسی این افکار منفی و اینکه چه قدر این افکار درست هستند و حتی جایگزین کردن این افکار با افکار مثبت در کسب نگرش مثبت نسبت به مشکل به شما کمک می کند.

می توانید از یک آزمایش رفتاری استفاده کنید. به مدت یک هفته محیط اطراف خود را زیر نظر بگیرید. سعی کنید با افراد صحبت کنید و شخصی را بیابید که در زندگی خود هیچ مشکلی ندارد. یا تا به حال با مشکلی رو به رو نشده است و همه چیز بر وفق مرادش بوده است. آیا می توانید چنین شخصی را بیابید؟ یا واقعا چند درصد از اطرافیان شما بدون مشکل هستند؟

  1. تعریف مسئله یا مشکل

مهارت حل مسئله

برای اینکه بتوانیم با مسائل به شیوه صحیحی مقابله کنیم باید بتوانیم به طور صحیحی آن ها را تعریف کنیم. تعریف درست یک مسئله، اینکه بدونیم مسئله چیست و می خواهیم به چه چیزی برسیم تا حد زیادی به حل مشکل کمک می کند. یک تعریف خوب از مسئله ۴ ویژگی دارد.

عینی باشد.

اختصاصی باشد.

قابل سنجش باشد.

دست یابی به هدف ممکن باشد.

فرض کنید دانش آموزی در درس ریاضی مشکل دارد. صرف اینکه بگوید من با این درس مشکل دارم یا ریاضی سخت است  و یا من این درس را یاد نمی گیرم نمی توان گفت مشکل خود را تعریف کرده است. زیرا این تعاریف مبهم هستند و کمکی به یافتن راه حل نمی کنند. همان طور که گفتیم مسئله باید عینی و اختصاصی تعریف شود. یعنی این دانش آموز دقیقا بگوید کدام مبحث را یاد نمی گیرد؟ مثلثات؟ مشتق یا مثلا با فرمول ها مشکل دارد و نمی تواند آن ها را حفظ کند. اگر در مبحث مثلثات مشکل دارد دقیقا مشخص کند که کدام قسمت از این مباحث برای وی مشکل آفرین شده است.

قسمت بعدی تعریف مسئله این است که ما با حل یک مسئله به دنبال یک هدف هستیم این هدف باید قابل سنجش باشد و رسیدن به آن امکان پذیر باشد. در مثال قبل ممکن است هدف دانش آموز این باشد که در درس ریاضی نمره خوب بگیرد تا معدلش خوب شود.

 باید نمره خوب و معدل خوب را تعریف کنیم. منظور از نمره خوب چیست؟ و دقیقا به دنبال چند نمره افزایش هستیم؟

نکته مهم تر این است که این هدف گذاری باید امکان پذیر باشد. کسی که بالاترین نمره ای که تا به حال گرفته مثلا  ۱۴ بوده نمی تواند به یک باره انتظار داشته باشد که در درس ریاضی نمره ۲۰ بگیرد. این فرایند تدریجی است و باید گام به گام طی شود.

  1. تولید راه حل

حل مشکل و مسئله

بعد از اینکه مسئله را دقیقا شناسایی و تعریف کردیم. باید راه حل تولید کنیم.

در این مرحله کیفیت راه حل ها مهم نیست. مهم این است که تا جایی که می توانیم ایده بدهیم و تعداد زیادی راه حل را یادداشت کنیم بدون اینکه آن ها را مورد قضاوت قرار دهیم.

در مرحله بعد هر راه حل را به طور اختصاصی مورد بررسی قرار می دهیم. مزایا و معایب هر راه حل را یادداشت می کنیم و اینکه این راه حل چه قدر امکان اجرایی شدن دارد.

و در آخر با توجه به مزایا و معایب هر راه حل تصمیم می گیریم که کدام را انتخاب کنیم.

در این مقاله سعی شد به طور مختصر به انواع راهبردهای حل مسئله اشاره شود. همان طور که قبلا هم گفته شد  راهبردهای هیجان مدار و مسئله مدار به خودی خود نه خوب هستند و نه بد. مهم اینه که بتوانیم متناسب با موقعیت از آن ها استفاده کنیم. در فرآیند حل مسئله مهم تر از هر چیزی داشتن نگرش مثبت به مشکلات است.

نگاه کردن به یک مشکل به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید موجب شکوفا شدن بسیاری از توانایی های ما می شود و در بالا بردن کیفیت زندگی ما نیز نقش مهمی دارد. اگرچه اکثر مشکلات با کمی تلاش و استفاده از مهارت حل مسئله قابل حل هستند ولی گاهی نیز در زندگی با مشکلاتی مواجه هستیم که غیر قابل حل هستند و ناگزیز به پذیرش آن ها هستیم.

مسائلی مثل بیماری، معلولیت یا شرایط بد اقتصادی یا شرایطی که شاید خود انسان به تنهایی نقشی در آن نداشته باشد، در اینگونه موارد استفاده از راهبردهای هیجان مدار سازگارانه می تواند کمی کمک کننده باشد و اینکه یاد بگیریم نسبت به اینگونه موارد پذیرش داشته باشیم

بیست فایده استفاده از موسیقی درمدارس برای تدریس به دانش آموزان

روش تدریس نمایشی راهی برای جذاب شدن آموزش

شادی ونشاط درسبک زندگی ایرانی_اسلامی

حل ,مسئله ,یک ,راه ,مشکل ,کنیم ,راه حل ,آن ها ,حل مسئله ,قابل حل ,نسبت به

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها